Menu
A+ A A-

Fridolin

15 februar 1962 satte post - Volkswagen og Westfalia medarbeidere seg ned ved bordet og diskuterte prosjekt "Kleinlieferwagen" og 17. mars samme år var konseptet klart. Posten ønsket en bil med lasterom på 2 kubikk og nyttelast på 350-400 kg. Resultatet ble internt kalt Fridolin. I mars 1962 ga VW-sjef Heinrich Nordhof grønt lys, og Westfalia-Werke begynnte straks med en modell.

Etter ytterligere en måned ble konseptet godkjent av posten og Volkswagen satte igang med en ny modell under modellbetegnelsen Type 147. I august 1963 var første bil klar med chassisnummer 5287034.Bil nummer to kunne besiktiges på IAA i 1963. Bil nummer tre ble overlevert til posten for testing. Serieproduksjonen startet i 1964. Det ble produsert 6129 Fridolin til juli 1974.

Bilen er idag en skjeldenhet, selv på større VW- treff i Europa, og i Norge finnes det idag 3 stk. En av disse kan dere se nedenfor. Denne har understellsnummer 149663917, og er da 1969 modell. Bilen ble brukt som "delelager-biler" for Harald A Møller da den var ny. Hot Shop ble kontaktet av Røssnæs Bilopphuggeri i Halden på begynnelsen av 90 tallet om denne bilen, Røssnæs hadde fått bilen inn til opphugging, men mente dette var noe for oss VW "freaks".

Takk, Eivind Røssnæs! Vi brukte faktisk bilen under vårt arrangement Bug In på Rudskogen samme år. Bilen var kjørbar men i dårlig forfatning. Deretter ble bilen demontert og bunnpplata sandblåst, sveiset og lakkert. Noe rustarbeidet ble også samtidig utført av Per Inge Strengen og Per Inge Nybakken. Bilen ble deretter stående urørt frem til våren 2000. Da startet VW entusiastene Ivan Berg og Ulf W. Johannesen en pedantisk restaurering. Bilen har blitt meget bra, og fremstår idag som "ny" Vi er ikke så lite "stolte" av å ha denne bilen i vår samling.

Test på tekstTest på tekst