Menu
A+ A A-

Prosjekt Split-Window

 

 

Vi bygde vår første Cal.looker 1982/1984, en rød 1954 oval(liten oval bakrute). Siden har det blitt mange biler og prosjekter, og vi ønsker her å gi deg noen tips om understell til din fremtidige cal.looker. Det finnes mange veier frem til målet, og dette er kun ment som et forslag og et idégrunnlag. Om du ønsker å se understellet med egne øyne, så er det selvfølgelig bare å ta deg en tur til oss på Hot Shop.

Utgangspunktet vi denne gangen har valgt er fra en 1970 modell boble med automat. De amerikanske modellene og modellene med aut. har IRS(leddet bakstilling) og egner seg best til senking. IRS er bakstillingen som sitter på alle 1302 og 1303. På Hot Shop selger vi løse braketter for innsveising av IRS bakstilling på din svingakselboble om du ikke skulle finne en aut.bil. Du trenger da å "slakte" en 1302/1303 for å benytte bærebru og andre deler derfra. Dette er det mye av på markedet, og vi har også mange tilsalgs på vårt bruktlager. Du skal også benytte gearkasse fra en 1302/1303, og du bør da passe på at du får tak i en gearkasse med 3,875 utveksling(31 tenner på kronhjulet). Dette er samme utveksling som på den populære 1300S gearkassen som ofte benyttes på svingakselprosjekter. Vi på Hot Shop har oversikt over hvilke gearkasser som har denne utvekslingen, så bare takontakt.

Foringer i bakstilling og forstilling er byttet ut med stivere urethaneforinger. Vi lagerfører selvfølgelig disse foringene, slik at det var bare å gå i "hylla" og hente. Bilen blir stødig og mere presis når disse foringene blir skiftet. Det er viktig å benytte spesialfett på disse slik at lyder/knirking unngås. Vi valgte justerbare fjærplater bak slik at man meget enkelt kan justere bilens høyde bak på millimeteren. Det er viktig at hjulets plassering i forhold til skjermen harmonerer, og ved å benytte denne formen for justering bak tar det kun sekunder å få dette riktig. Og så har man muligheten av å justere raskt ved spesielle anledninger(f.eks. utstilling, langkjøring etc.). Ellers må man justere ved å flytte på torsjonsstavene bak. Dette er mere tidkrevende, men det er helt greit og mest vanlig.

Tilfeldigvis hadde vi 4 stk. 15" Fuchs felger fra en 1967 modell Porsche 911 liggende, og vi bestemte oss for å benytte disse

Skivebremser foran og bak er idag "bolt-on", og vi var heller ikke i tvil om at vi skulle benytte dette. Vi leverer EMPIs skivebremsesett, og der kan du velge om du vil beholde vanlig boble 4-bolt boltsirkel(4/130), 5-bolt boble(5/205), Porsche(5/130) eller blanke skiver(her kan du bore opp din egen boltsirkel som gjør at du har massevis av felger å velge mellom). Kontakt oss for et godt tilbud på skivebremsesett. Settet vi valgte både bak og foran var altså med Porsche boltsirkel. Settene leveres komplette for å skru på, og til og med håndbrekkwirene passet perfekt! Vi tilpasset noe på f.eks. bremseslangene bak, slik at fester og funksjonalitet også blir førsteklasses. Dette er tips vi selvfølgelig videreformidler til deg for at du skal få en så enkel jobb som mulig med montering.

Nye drivaksler monteres, da disse er både prisgunstige og garantert uten mange års slitasje.

Vårt understell hadde rustne gulvplater slik at vi skar av de gamle og punktet(sveiset) på nye etter først å ha sandblåst det hele. Vi grunnet deretter og lakkerte sort. . Nye bremserør hele veien i kobber er en selvfølge og en ny hovedbremsepumpe monteres(2-krets bremsesystem for sikkerhet). Vi har alt du trenger til lave priser, slik at det ikke er noen grunn til å benytte gamle deler i bremsesystemet. Husk, det er din egen sikkerhet vi snakker om her!

Vi valgte en std. bredde Puma forstilling til vårt prosjekt. Vi leverer også 2" smalere forstilling til de mest ekstreme senkinger, men det er ingen tvil om at kjørekomforten er bedre med en std. bredde forstilling. I tillegg til denne forstillingen monterte vi senkespindler(senker 2 1/2"). På denne måte beholder vi hjulvinkler som gjør at fjæring og komfort ikke forsvinner. Vi kommer til å påmontere et grøvre stabstag foran og et stabstag bak. Dette er deler som virkelig får frem "go-kart"-følelsen. Kjøreegenskapene blir fantastiske! Det er bare å nyte!

Motoren vi skal benytte denne gangen er en 1965 modell Porsche 356/912 motor på 1700 cc

Nå er Porsche-motoren på plass. Vår motor er en industrimotor med enkel forgasser. Denne ble således levert uten varmepotter. Vi har montert nye varmepotter til Porsche 356 for å få varme og defrosterfunksjon i bilen. Sidedeksler, deksel mot gearkasse samt bakre kjøledeksel må byttes for at motoren skal passe i bilen. Vi har valgt 30 hk deksler som lett lar seg modifisere. Lyddemperen er ny Porsche, men denne må kappes 5 cm i hver ende da den ellers vil komme i konflikt med støtfangerfestene på bilen. På innsuget har vi kappet røret og sveiset over flens til innsug fra 1600. Vi har således montert en ny std 1600 forgasser (Solex 34 PICT) Svinghjulet er motorens orginale, der vi har montert en ny 180 mm clutch. Effekten på motoren vil i denne utførsel være +/- 75 hk og få et godt dreiemoment..

Porsche-motoren "gjør seg" i chassiet.

Karrosseriet som skal benyttes er fra en 1953 modell splitwindow(delt bakrute). Det er stort sett bare karrosserifestene på innerskjermene bak som må gjøres om for å passe til det nyere understellet. Bilen vil få en eldre "look" og de gamle boblene har også lavere vinduer som mange synes er "coolt". Her er det helt fritt fram å velge etter din egen smak og etter tilgang.

Her er første gang "split-karrosseriet" nærmer seg bunnplata. Det er viktig å tenke nøye igjennom arbeidsoppgavene i forkant for å slippe å skrape eller ripe opp det allerede ferdige chassiet.

Det må foretaes en modifisering av "motorromsplatene" på karrosseriet for at Porsche-motoren skal passe.

Det bakre chassiefeste må endres. Dette er eneste vesentlig forandring som kreves for å tilpasse et gammelt karrosseri på nyere bunnplate.